Google+ Followers

Saturday, 6 April 2013

KENAPA MENCURI

ASSALAMUALAIKUM......Kepada semua muslimin dan muslimat yang membaca. Hari ini saya nak menceritakan tentang mencuri. Mencuri ni satu dosa yang besar tetapi kenapa sebab orng mencuri. sebab utama ialah keluarga, sebab kedua ialah individu. ini yg sya tahu la.... kenapa sya babitkan keluarga.... sebab bermula seseorang pencuri itu dari keluarga sebagai contoh bla kita mintak duit contohnya dekat mak kita pastu mak kita kata ang nak apa-apa pkai duit sendiri... itu bermulanya seorang pencuri....... sya paling benci iu mcm ni.... pastu dah anak mencuri duit si ibu... ibu plk kata begini aq tak ajr ang mencuri, kalau nak apa-apa mintak, jangan mencuri... pastu anak kata plk aritu mak yg kta nak apa-apa guna duit sendiri.... ampa nak tau dak mak dia kata pa shut up, ang jangan lawan cakap aq.....ibu yg mcm ni ka yg boleh bahagia....
itu sya petik dri cerita kwan sya dia curi duit mak dia 3ringgit je.... sya kata kat dia lenkali kalau ang nak mintak kat mak ang ang kena rakam suara.... ok cukup, kita balik pada topik kita ari ni sebab kedua ialah individu mungkin ia tergerak hati nak mencuri.... yg sebenarnya diri pencuri tu tak dak iman kot.... terikut dengan kwan-kwan....sya pernah dengar cerita ni... ada sorang budak ni dia rajin baik... oleh sebab terikot dengan kwan-kwan dia menjadi penagih danpencuri motosikal di sekitar alor star ni tapi dia dah insaf dan sekarang dia bahagia dengan kehidupannya....sya sudah sampai ke penghujungnya sudah...untuk pengajarannya ialah ibu bpa harus berpikiran kedepan sebelum nasi menjadi bubur.... dan yang kedua untuk individu kita jangan salah pilih kawan.....assalamualaikum....

Saturday, 23 March 2013

PENGENALAN

Assalamualaikum, kepada anda yang sedang memdaca. Nama saya AFIQ NAJMI BIN ANUAR. Umur saya 14-15 tahun. Berasal dari Jitra Kedah...... Saya masih baru lgi dalam bidang ini.... Kemungkinan saya mungkin akn buat silap..... Kot-kot la sya tersilap tulis tolong tegur dan berikan pendapat kepada saya.... Saya berminat nak berdakwah..... Tapi tak tau nak mula mcm mna..... Selepas mak saudara sya beri pendapat untuk sya menulis dakwah sya melalui blog saya mula mengambil pendapatnya untuk meneruskan dakwah saya..... Sampai disini sja yang sya nak sampaikan kepada anda semua.....